Investeringen uit het verleden

In de loop van de jaren heeft de DEFICOM groep honderden investeringsdossiers geanalyseerd en belangen genomen in een belangrijk aantal ondernemingen.

Hieronder enkele voorbeelden van investeringen :

•    CANAL+ België: een eerste internationale afgeleide van het concept betaaltelevisie, ontwikkeld in Frankrijk door de groep CANAL+. Na de oprichting van CANAL+ België naast CANAL+ France, uit de RTBF en de groep GENERALE MAATSCHAPPIJ VAN BELGIE en er het operationeel beheer van te hebben opgenomen, heeft DEFICOM zijn deelname in het bedrijf in 2001 overgedragen aan de groep CANAL+. Nadien werd een rondetafelgesprek ter heraankoop gehouden in 2003 en werd de keten omgevormd tot een autonoom project, met de nieuwe benaming BE TV. DEFICOM heeft zijn deelname in BE TV overgedragen aan de Belgische kabeldistributiegroep TECTEO. Deze operatie werd afgerond in 2009.

•    CANAL+ Polska: Poolse afgeleide van CANAL+, geleid in partnerschap met CANAL+ France, de Poolse persgroep AGORA (o.a. uitgever van GAZETA WYBORCZA) en de groep EASTBRIDGE. Deze originele televisie werd opgericht in een moeilijke economische en politieke context, maar slaagde er toch in zich te doen gelden, door onder andere het eerste Poolse numerieke platform, CYFRA+, op te richten. DEFICOM heeft zijn deelname in CANAL+ Polska overgedragen aan de groep CANAL+ voor de geïnvesteerde fondsen (organiseren van liquiditeit, benutten van opportuniteiten,…).

•    MEDIATEL: onderneming die met succes het “Gouden Gids”-concept geïntroduceerd heeft in Tsjechië. Ze werd opgericht door de groep DEFICOM, die een exclusieve licentie bekomen heeft van SPT TELECOM (momenteel CESKY TELECOM), de openbare Tsjechische telefoonoperator. Nadien werd ze verder uitgebouwd in partnerschap met de Amerikaanse groep NYNEX (momenteel opgegaan in VERIZON) waaraan DEFICOM zijn deelname heeft afgestaan.

•    CRYSTAL (nadien veranderd in CARAT CRYSTAL en momenteel AEGIS MEDIA BELGIUM): het eerste onafhankelijk “mediacentrum” in België. Deze onderneming heeft het aankopen van publiciteitsruimte in België, en bij uitbreiding heel de reclamesector, diepgaand veranderd. Ze werd opgericht door DEFICOM, in partnerschap met het management (Anne BATAILLE, nog steeds CEO) en privé-investeerders. Na een aanzienlijk deel van de markt veroverd te hebben, is ze gefusioneerd met het Belgisch filiaal van de groep AEGIS-CARAT. Enkele jaren later heeft DEFICOM aan hen zijn deelneming overgedragen.

•    REGIE MEDIA BELGE (« RMB ») : de groep DEFICOM heeft in deze reclameregie, waarvan de aandeelhouders op dat moment RTBF en de UGC-groep waren, geïnvesteerd, ook al beheerde deze de commerciële publiciteit op de televisiezenders en radio’s van de RTBF (Belgische Franstalige audiovisuele openbare groep) op dat ogenblik nog niet. De toegang tot de commerciële radio- en televisiereclame heeft de regie de mogelijkheid gegeven om één van de grootste actoren van België te worden. De groep DEFICOM heeft zijn deelneming overgedragen aan de Zwitserse groep PUBLISUISSE.

•    KINEPOLIS POLSKA: DEFICOM heeft de groep KINEPOLIS, voorloper in Europa in de ontwikkeling van multiplex bioscopen, ervan overtuigd zich op de Poolse markt te begeven. De joint-venture die met dat doel opgericht werd heeft het eerste “megaplex” van Polen gebouwd, te Poznan, wat de lokale markt letterlijk “geopend” heeft. DEFICOM heeft zijn deelneming overgedragen aan de KINEPOLIS-groep.

•    EAST-WEST MEDIA: onderneming die een netwerk van reclamepanelen uitbaatte in Praag. DEFICOM heeft er samen met aandeelhouders uit de privésector en uit het management in geïnvesteerd. Dankzij de steun van DEFICOM kon EAST WEST MEDIA haar activiteiten uitbreiden over heel het Tsjechisch grondgebied. De onderneming werd nadien overgedragen aan de Oostenrijkse groep EUROPLAKAT, die zelf overgenomen is door de groep AVENIR (momenteel opgegaan in JC DECAUX).

•    NEWSCO: dit persbedrijf heeft het nieuwsmagazine L’INSTANT, met een duidelijk afwijkende en provocerende toon op de markt gebracht. Dit heeft de perswereld in België grondig door elkaar geschud en was een fantastische leerschool voor enkele van de meeste getalenteerde Belgische journalisten en persmanagers. NEWSCO werd opgericht in partnerschap met het Belgisch filiaal van de Franse persgroep EDITIONS MONDIALES. Ondanks het uitgeverssucces van L’INSTANT, ondervond het bedrijf ernstige financiële moeilijkheden. Desondanks heeft DEFICOM zich uit NEWSCO kunnen terugtrekken zonder geld te verliezen.

•    NRJ België: Belgische afgeleide van het radioconcept opgericht in Frankrijk. DEFICOM heeft samen met één van de aandeelhouders een participatie genomen in het Belgisch filiaal van de groep NRJ France om deze te helpen bij het bekomen van een licentie, die het bedrijf toeliet haar aanwezigheid in België, die onzeker was door een complexe wettelijke en institutionele context, te regulariseren. DEFICOM heeft nadien zijn deelneming overgedragen aan NRJ France. Het Belgisch netwerk beschikt voortaan over één van de vier grootste licenties toegekend door de Franse Gemeenschap van België.

•    4FM: dit Vlaams en zeer vernieuwend radioproject had één van de twee grootste licenties verkregen die toegekend werden door de Vlaamse regionale autoriteiten. DEFICOM heeft een participatie genomen, samen met de vier opstarters van het project, om hen te steunen bij de uitbouw van het project en om hen te helpen bij de structurering van het bedrijf. Dit heeft nadien het voorwerp uitgemaakt van een management buy-out door één van de vier stichters en CEO en is momenteel geïntegreerd in de Vlaamse audiovisuele groep VMM. 4FM is inmiddels ook omgedoopt tot “JOE”.

Naast de hierboven beschreven investeringen heeft de groep DEFICOM ook deelnemingen gehad in een aantal andere ondernemingen (KIALA, THE RING-RING COMPANY, INCOME INTERNATIONAL, JUST FOR YOU, …).